Sepä tuli tuossa otsikossa jo, mitä halusin tänään käsitellä tässä artikkelissa. Olen tarkastellut ihmisen negatiivisia tuntemuksia sekä itseni että monen autettavan kautta ja huomannut hämmästyttävän asian. Tunteet eivät olekaan niin todellisia, mitä oikeasti uskomme! Esimerkkinä haluan ottaa tänään ahdituksen. Sen hoitoon on olemassa monia tehokkaita apuvälineitä, joilla ahdistavasta tilasta on mahdollista päästä nopeastikin ulos. Nämä keinot toimivat joskus jopa keskivaikeaan ahdistukseen ja pystyvät lievittämään vaikeaakin ahdistusta tai masennusta!

Kuvittele, että Sinua ahdistaa niin paljon, että et pysty menemään nukkumaan. Ahdistus tuntuu usein fyysisinä kokemuksina ja saattaa olla ihan painajaismaisia tuntemuksia järjen menettämisestä tai siitä, että asiat kaatuvat kerrassaan niskaan eikä sille voi tehdä yhtään mitään. Ahdistus voi olla painetta rinnan päällä, hengenahdistusta, puristavaa tunnetta pään päällä, käsien ja jalkojen puutumista, aistihäiriöitä ja jopa sellaista tunnetta, että kehosta häviää tunne. Se voi vaikuttaa tasapainoaistiin, ruokahaluun ja unirytmiin sekä vatsan toimintaan. Ahdistuneella ihmisellä voi olla kylmä, kuuma tai hikoiluttaa. Suu voi tuntua kuivalta ja joskus voi tulla harha-aistimuksia tuntoaistin, näköaistin tai kuuloaistin kautta. Meillä henkisillä ihmisillä on tapana kokea näistä näkymättömistä aistimuksista, että ne ovat henkimaailman läsnäoloa, mutta tässä kohtaa on pakko muistuttaa, että jos elät ahdistavaa tai pelkojen täyttämään elämänvaihetta, nämä aistimukset voivat olla myös ylirasittuneen hermoston tuotoksia! Olemme tottuneet ajattelemaan, että ahdistuksen kanssa täytyy vaan jaksaa elää ja jos siihen jotakin lääkitystä haluaa, on mentävä psykiatrille hakemaan reseptiä. Oma elämänkokemukseni on kuitenkin opettanut, että ahdistukselle voi tehdä monia asioita ennen lääkinnällisiä keinoja, joskin voimakkaan ahdistuneen tilan kanssa ei saa jäädä yksin kotiin märehtimään.

Aivan ensimmäisenä sanoisin, että älä taistele ahdistusta vastaan. Mitä enemmän yrität estää ahdistusta tulemasta erinlaisilla henkisillä keinoilla, sen enemmän kuluvat omat voimasi ja ahdistus iskee selän takaa jossakin vaiheessa lujempaa ja koska sisäiset voimavarasi hupeniva taistelemiseen, putoat entistä syvempään kuiluun. Parempi on opetella tunnistamaan ahdistuksen oireet ja myöntää ne mahdollisimman pian itselleen. Toki on ikävä tunne huomata olevansa TAAS KERRAN ahdistumassa, mutta jos opit toimimaan ahdistuksen kanssa positiivisesti, et koe hävinneesi taistelua heti ensimetreillä kuitenkaan. Pidä itsellesi vaikka listaa ahdistuksen merkeistä. Kirjoita ahdistuksen hetkellä itsellesi kirje, miltä sinusta tuntuu ja mieti, miten nämä tunteet voisi mahdollisimman nopeasti kartottaa seuraavalla kerralla. Kun et taistele ahdistusta vastaan, opit tuntemaan ”vihollisesi”.

Kun siis tunnistat, että ahdistus on tulossa tai huomaat olevasi ahdistunut, on olemassa vielä monta keinoa, joita voit tehdä. Yksi asia, joka pitää ahdistusta yllä ja tekee siitä vahvan on eristäytyminen. Mitä enemmän päiväsi kuluu neljän seinän sisällä, sen varmemmin ahdistus selättää sinut jossakin vaiheessa. Riko psykologiset rajasi ja käy ulkona ja keskustele ihmisten kanssa joka päivä. Kun pääkoppa tuulettuu, ei ahdistuksella ole niin paljon valtaa sinun ylitse. Joskus ahdistuksen hetkellä on hyvä lähteä kotoa pois, paikan vaihtaminen saattaa laukaista tilanteen.

Kun huomaat olevasi ahdistunut tai taipuvainen ahdistukseen, pyri minimoimaan elämässä tekijät, jotka voisivat aiheuttaa sitä lisää. Hoida ikävät asiat mahdollisuuden mukaan nopeasti alta pois, pyri välttämättämään spontaania rahan tuhlaamista, pyri terveeseen seksuaalikäyttäytymieen, tunnista omat riippuvuudet kuten peliriippuvuus, älä juo liikaa alkoholia ja muista, että laittomat lääkkeet ja ylipäänsä minkään aineen väärinkäyttö ei ole apukeino ahdistukseen. Henkisten ihmisten keskuudessa voisin vielä nostaa esille yhden tyypillisen tavan lievittää vaikeaa tilannetta; jatkuva monille ennustajille soittelu. Ennustuksen pyytäminen kerran taikka kaksi saattaa helpottaa, mutta jatkuva soittelu kuluttaa rahasi, pahentaa pitkällä juoksulla tilannettasi, hajottaa energiasi ja henkimaailmakaan ei anna luotettavaa tietoa, jos kyselet asioita joka päivä. Saatat saada näistä yllä mainituista hetkellistä helpotusta, mutta pitkällä aikavälillä ne kasaavat ongelmiasi entistä vaikeammaksi. Toisaalta joskus kunnon tuulettumisilta ystävien kanssa saattaa auttaa ja luotettava ennustaja on myös hyvä kuuntelija, joten kuuntele sydämesi ääntä ja ole rehellinen itsellesi otetun avun vaikutuksista.

Seuraavaksi kerron sinulle muutamia keinoja, joita voi kotona kokeilla aivan ensimmäisenä itse. Ahdistus on sielun päänsärkyä. Kun sinulla särkee päätä, otat särkylääkettä ja se lähtee pois. Sielulliselle päänsärylle voi tehdä samoin. Meillä on luonnossa monia käteviä keinoja, joilla voi lievittää oloa ja osa niistä on varsin tehokkaita.

Suistukkeet luovat rentouttavaa olotilaa ja turvallista tunnetta. Ahdistuksen iskiessä hyviä rentouttavia tuoksuja ovat mm. kamomilla ja santelipuu. Suistukkeen viereen voi laittaa kynttilöitä palamaan ja radiosta kannattaa laittaa soimaan rentouttavaa musiikkia. Alkuun et välttämättä huomaa, että olosi helpottaa, mutta kehosi kyllä tunnistaa nämä tekemäsi asiat ja ahdistus lievittyy.

Jalkapohjien hieronta herättää maadoittumista. Voit esimerkiksi kerätä pieniä teräviä kiviä rannalta ja laittaa niitä pieneen laatikkoon valmiiksi. Kun ahdistus iskee, voit laittaa jalat sinne kivien sekaan ja joko meditoida tai ikäänkuin kävellä kivien päällä. Tämä aktivoi jalkapohjissa olevia hermoratapisteitä ja elvyttää elimistöäsi. Saat vahvemman tunteen, että olet kehossa ja maadoitus vahvistuu! Kiviä voi tarpeen tulleen viilentää tai lämmittää vähän esimerkiksi uunissa paperin päällä tai pakastimessa, mikäli eri lämpöiset kivet auttavat sinua enemmän. Tämä on halpa kotikonsti aika tömäkkäänkin pelkoon tai ahdistukseen.

Henkimaailma on ohjannut minua ottamaan pari raetta karkeaa ruususuolaa kielen alle, kun hermostuttaa kovasti. Suolaa ei tietysti voi syödä päivittäin, mutta silloinn tällöin ensiapuna se toimii. Suola herättää makunystyrät ja huijaa aivot kokemaan jotakin muuta. Suola maadoittaa, puhdistaa ja suojelee negatiivisilta energioilta. Lisäksi se on hyvä elimistölle.

Verkkokaupasta löytyvät harmoniasauvat voivat tasapainottaa elimistön energioita ahdistuksen hetkellä. Sauvat otetaan kaupan ohjeen mukaan käsiin ja sitten meditoidaan. Elimistön energiavirtaukset aukenevat ja paha olo pääsee virtaamaan pois, kun keskityt hengittämään rauhassa. Samalla parantuu kykysi kohdentaa olotila omaan keskukseen. Omassa keskuksessaan ihminen on vahva ja kykenee käsittelemään tunteita paremmin.

Teen juonti on oivallinen keino rauhottaa mieltä! Seuraavat kasvit torjuvat stressiä ja ahdistusta yllättävän tehokkaasti; kärsimyskukka, kamomilla, pihasaunio, vihreä tee, ruusujuuri, ruusun terälehdet, kanerva ja siankärsämö. Teeaineita löytyy luonnosta, suurista tavarataloista sekä luontaistuotekaupoista. Kannattaa pitää kaapissa muutamaa erinlaista ainesta sillä kasvien vaikutus heikkenee, jos niitä käyttää yhtä ja samaa jatkuvasti. Kasveja kannattaa siis vaihdella. Jos et ole koskaan kokeillut teetä ahdistukseen, suosittelen hankkimaan ainakin kamomillaa kaappiin ja keittämään seuraavalla kerralla ison kupposen ja nauttimaan sitä hunajan kera!

Ruusujuuri, kärsimyskukka ja mäkikuisma ovat luonnostaan sellaisia kasveja, että niitä käytetään muutenkin masennuksen hoidossa. Niitä voi käyttää pidemmän aikaa kerrallaan. Mäkikuisma alkaa vaikuttaa vasta 1-2 kk säännöllisen nauttimisen jälkeen. Ruusujuuri tuntuu olevan hyvin tehokasta jo parissa tunnissa. Ruusujuurta on saatavilla erinlaisia valmisteita mm. luontaistuotekaupasta ja jossakin vaiheessa myös Rakkaudentähdestä.

Luontaistuotekaupasta löytyy lisäksi oma suosikkini, Relaxor -tinktuura. Sitä on meillä kaapissa monta pulloa ja olen hoitanut tinktuuralla sekä ADHD lapsen ylivilkkautta, syysmasennuksia sekä äkillisiin tilanteisiin liittyviä voimakkaitakin ahdistuksia. Useamman kerran olen saanut todistaa tippojen voimallisen avun. Tippoja otetaan 10-30 tippaa kerrallaan. Vaikutus tuntuu parissa tunnissa. Oikeastaan näiden tippojen kautta itselleni heräsi oivallus tunteiden biologiasta. Vaikka meistä tuntuu, että tunne on jotakin todellista, jolle ei voi mitään, nämä tipat näyttivät minulle, että hyvin usein tunne on vain kehon stressiin liittyvä reaktio.

Nykyään ulkomailla puhutaan lisäksi paljon aineesta nimeltä CBD -öljy. CBD:tä on saatavilla myös suomessa joistakin kaupoista. Hyvälaatuinen CBD tasapainottaa nopeasti ja vahvasti olotilaa. Se on pääasiassa tehdashampun siemenistä puristettua öljyä, joka sisältää CBD:n lisäksi koko spektrin hampun hyvinvointia tukevia ainesosia. Siinä ei ole huumehampusta tunnettua THC:tä, eikä se aiheuta pähtymystilaa. CBD ei aiheuta sinulle muuntuneita todellisuuden tiloja eikä se saa aikaan vahvaa eristäytyneisyyden tunnetta, kuten monet masennus- ja ahdistuslääkkeet voivat aiheuttaa. Huono puoli CBD:ssä on, että sen vaikutus loppuu nopeasti eli annos täytyy toistaa, jos ahdistus jatkuu. Siksi sitä ei ehkä voi suositella ainoastaan jatkuvaksi avuksi ahdistuksen hoitoon.

Unettomuuteen kannattaa kokeilla Melatoniinia, jota löytyy luontaistuotekaupoista. Melatoniinia on saatavilla suihkeina ja tabletteina ja sitä myydään käsikaupassa ilman reseptiä. Melatoniinia otetaan noin 1-2 tuntia ennen haluttua nukahtamista. Se ei ole varsinainen unilääke, eikä se aiheuta pieninä annoksina otettuna aamuksi tokkuraa. Se ei myöskään estä sinua heräämästä kesken unen. Melatoniini on ihmisen kehossa luonnostaan erittyvä unihormoni. Erityisesti syksyllä pimeän aikaan unihormonien erittymisessä voi olla häiriöitä, koska valoa on ylipäänsä liian vähän.

Liikunta tuottaa elimistöön luonnollisia hyvänolon hormoneja. Jos olet taipuvainen uusituvaan ahdistukseen, ala harrastaa reipasta liikuntaa esimerkiksi sauvakävelyä. Tässä kohtaa on hyvä huomauttaa, että vaikutus alkaa muutaman viikon liikuntaharrastuksen jälkeen, eli se ei ole välttämättä mikään hokkus pokkus -keino. Reipas hengästyttävä liikunta vähintään 20 minuuttia kerrallaan riittää aktivoimaan elimistön onnellisuushormonit ja ahdistuksen sietokykysi nousee. Lisäksi liikunnasta tulee tehokas keino ahdistusta vastaan silloin, kun opit tunnistamaan sen ensioireet.

Tässäpä muutamia toimivaksi todettuja konsteja ahdistukseen ja masennukseen. Lopuksi on hyvä sanoa, että mikäli ahdistustila jatkuu yli 2 viikkoa tai on erittäin voimakasta ja siihen liittyy itsetuhoisia ajatuksia, on sinun hyvä kääntyä ammattiauttajan puoleen viipymättä. Omia keinoja voi käyttää, vaikka kävisi terapiassa, mutta jos et hae apua ajoissa, saatat joutua yhä syvemmälle vaikeassa elämäntilanteessa. Ammattilaiselle jutteleminen ei ole häpeällistä. Voit esimerkiksi soittaa mielenterveyspuhelimeen ensimmäisellä kerralla, mikäli et uskalla heti mennä fyysisesti hakemaan apua itsellesi. Jos sinulla on koskaan pelkoa hulluksi tulemisesta tai omasta selviämisestä, siihen kannattaa suhtautua vakavissaan ja hankkia jutteluapua ajoissa. Älä siis yritä olla yksinäsi sankari, vaan ota ympärillä olevat ihmiset apuun. Pyri olemaan eristäytymättä läheisiltäsi, mutta jos heitä ei ole, käy vaikka terveyskeskuslääkärin juttusilla! Tärkeintä on, että et jää tuleen makaamaan, vaan teet jotakin itsesi hyväksi.

Share →

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.